loading...
raysaz
شرکت رایساز بازدید : 405 یکشنبه 24 مرداد 1389 نظرات (0)

غـلامحسین درویش( 1251 - 1305 )معـروف به درویش خان در زمره موسیقی دانان برجسته ایرانی است.او را از سویی نوآورنده فرم هـای جدید در موسیقی ایران می دانـند، و از دیگـر سو به عـنوان  رئیس اولین ارکـسترهای عـمومی معـرفی شده است بیـشتر تصانـیـف سیاسی و اجـتماعی ملک الشعـرای بهـار و عـارف قـزوینی به دست او در آن ایام آهـنگـسازی و اجـرا شده است. بی شک درویش خان دست پـروردهً جریانات و تحـولات مشروطه خواهـی در عـرصه هـنر موسیقی ایران زمین می باشد. این ویژگی هـا به هـمراه فـهـم و درک عـمـیـق او از موسیقی و سنـتهای اجرایی قـدما، او را در فهـرست موسیقی دانان صاحب سبک قـرار داده است..غـلامحسین درویش در سال 1251 خورشیدی در تهـران مـتولد شد. پـدرش حاجی بـشیر اهـل طالقان و مادرش از ترکـمانان تـکه بود. دوران کودکـی را در خانوادهً دولتـشاهـی گـذراند و در هـمین خانه مادر خود را از دست داد..پـدرش که کـمی با موسیقی آشنا بود و سه تار می نواخـت، غـلامحسین را در ده سالگـی به شعـبه موسیقی مدرسه نظام وابسته به دارالفـنون که بـتازگـی به سرپـرستی موسیو لومر فرانسوی ایجاد شده بود، سپـرد..غـلامحسین در آنجا خط موسیقی و نواختـن شیـپـور و طبل کوچک را فـرا گـرفت. پس از مدرسه، ابـتـدا نـزد داود کلیمی تارزن رفت تا مشق تار کـند. پس از مدت کـمی از استاد خود گـوی سـبقـت را ربود و به مرتـبه عـالی نوازندگـی دست یافـت؛ اما حضور در جلسات درس استاد بی بدیل تار آن زمان، یعـنی آقا میرزا حسیـنـقـلی او را به دنیای دیگـری کشاند. هـمچـنین آشنایی با برادر بزرگـتر آقا میرزا حسینقلی، میرزا عـبدالله نوازنده تار و سه تار، به کار او غـنای بـیـشتری بخـشـید. بی گـمان پس از این دو استاد نامی موسیقی ایرانی باید از درویش خان بعـنوان بزرگـترین نوازنده تار و سه تار و موسیقی ایرانی یاد کرد. درویش چـندی در دسته موسیقی عـزیزالسلطان و سپس در دسته موسیقی کامران میرزا نایب السلطنه، نوازندگی طبل را بر عـهـده داشت. کار درویش در آن سن و سال نوجوانی چـنان مورد استـقـبال ناصرالدین شاه قـرار گرفـته بود که او را تارچـی خطاب می کرد. مهـارت درویش در نوازندگی موجب شد تا او پس از مرگ ناصرالدین شاه ( 1313 قـمری ) به دستگـاه شعـاع السلطنه پسر مظفرالدین شاه والی فارس دعـوت شد، و در تمامی سفرهـای شاهـزاده هـمراه او بود.

در سفر اول به شیراز، به اصرار شعـاع السلطنه، با دخـتر  مستـشار نظام  که در فارس اقامت داشت، ازدواج کرد. حاصل این پـیوند دو دخـتر بود، که اولی در سن 16 سالگی دیده از جهـان فـروبست، و دخـتر دوم با نام  فـخـرتـنهـا فرزند درویش شد. به زودی میان درویش و شعـاع السلطنه به هـم خورد. چـرا که از سویی درویش از اینکه، هـمواره در پـناه دستگـاه شعـاع السلطنه باشد ناراحت بود و طبع آزاده اش رهایی از این بـند را آرزو داشت، و از دیگـر سو شعـاع السلطنه، برآشفـت که چـرا نوازنده خاص او در مجالس اشخاص دیگـر، حضور یافته است..در این اوضاع و احوال بود که به هـنگـام بازگـشت شعـاع السلطنه به فارس، از رفـتن با او سرباز زد، پـیامد این سرپـیچی تهـدید و تعـقـیب او به دست شاهـزاده و ماموران  غلاظ و شدادش بود. حتا دستور داشتـند انگـشتان دست درویش را بـبـرند. درویش اما با کمک یکی از دوستانـش رهایی یافت..کـنسرت برای جمع آوری اعانه به نـفع قحطی زدگـان روسیه، کـنسرت برای ایجاد مدرسه فرهنگ، کنسرت به نفع حریق زدگـان آمل، کـنسرت برای بازسازی خرابـیهای آتـش سوزی بازار و نیز کـنسرت برای غـارت شدگـان ارومیه، از جـمله تلاشهای او به شمار میرفت..

«یا پـیر جان» تـکـیه کـلام درویش بود، او به هـمه از روی صفا «یا پـیر جان» می‌گفت. بعدها همین سه کلمه یکی از القاب درویش خان شد. .

درویش خان در نوازندگی دستی چیره و تکنیکی منحصر به فرد و در نواختن تار و سه تار به یک اندازه مهارت و توانایی داشت. از مضرابی قـوی و در عـین حال شفاف برخوردار بود وزیرهایش پی در پی، شمرده و پـخـته بود و پـنجه‌اش روی ساز نرم و لطیف حرکت می‌کرد. قدرت او در نوازندگی چنان بود که شنوندگان سازش از تعـجب، غالباً ساکت و خاموش می‌شدند. استحکام و زیـبایی آثـارش، نشان از نبوغ سرشار و پـشـتوانه صحیح موسیقی کلاسیک در ذهن او داشت.

درویش از نبوغی خاص نیز بهره می‌برد و همین نبوغ سبب شد تا برخی از فرم‌های موسیقی ایرانی را ابداع کند که از جمله آنها می‌توان به تـثـبـیت رنگ و ابداع درآمد و افـزودن سیم ششم به تار اشاره کرد.

صفحات به جا مانده از این استاد فقـید به خوبی میزان مهـارت و تـوانایی‌های او را نشان می‌دهد.  صفحاتی که با هنر نمایی استادان نامور موسیقی ایرانی مانـند سید احـمدخان، سید حسین طاهرزاده، اقـبال السلطان، عـبدالله دوامی، رضاقـلی خان تـجـریشی، باقـرخان رامشگـر، مشیر همایون شهـردار، حسین‌خان هنگ آفـرین، اکبر خان رشـتی و میرزا اسدالله خان پر شده است..

صفحه «بـیداد همایون » که با پـیانو  مشیر همایون شهـردار همراه است از نمونه‌های برجسته ای است که پـنجه شیرین و مضراب روان آن استاد فـقـید را بیان می کند..

درویش در اواخر عـمر کـنسرتـهـای دیگری نیز با حضور هنرمندانی چـون، عـارف قـزوینی، حاجی خان ضرب گـیر، حسین خان اسماعیل‌زاده، ابـراهیم منصوری، رضا محجوبی و رکن‌الدین خان مختاری در گراند هتل اجرا کرد.

شمار شاگردان درویش‌خان بسیار بود، ولی تنها چـند تن از آنها به پـیشرفت و شهرت رسیدند. او به شاگردانی که موفق به طی دوره مخـتلف درسش می‌شدند، نشانی به شکـل تـبرزین هدیه می‌کرد، که از مس و نـقره یا برای شاگردان سطوح عالی، طلا بود. .

از شاگردان او که موفـق به دریافـت تـبرزین طـلا شدند، می توان از مرتضی نی داوود، ابوالحسن صبا، موسی معـروفی و سعـید هـرمزی نام برد. شاگردان دیگـر او که مسـتـقـیـم یا غـیر مسـتـقـیم از او کسب فـیض کردند، عبارتـنداز: حسیـنعلی غـفاری، شکری (ادیب السلطنه)، علی محمد صفایی (سازنده سه تار)، عبدالله دادور (قـوام السلطان)، حسین سنجری، ارسلان درگاهی و نورعلی برومند..

درویش خان  شیـفته گل و گیاه بود و در حیاط خانه‌اش گلهای رنگارنگ بـسیاری داشت، که هـمه را به دست خود پـرورش داده بود..مرگ درویش خان  شب چهـارشنبه 2 آذر 1305 بر اثـر تصادف رخ داد. زمانی که وی درگذشت روزنامه‌ها نوشتند تار مرد. پیکر درویش در ظهیر الدوله نزدیک امامزاده قاسم دفن شد و بر سر مزار وی این ابیات نوشته شده است.:

درویش اگر از این جهان رفت                مشنو که فـقیر و ناتوان رفت

درویش هـنرور زمان بود                       استاد هـنرور زمان رفت

فریاد ز بوستان برآمد                           کان بلبل خوش ز بوستان رفت

شرکت رایساز بازدید : 392 شنبه 23 مرداد 1389 نظرات (1)

 

 

قلعه‌ی تاریخی «بیت‌الدین» لبنان، شامگاه جمعه پانزدهم مردادماه، میزبان استاد محمدرضا شجریان، خواننده‌ی پرآوازه‌ی موسیقی ایرانی بود که برنامه‌ی اختتامیه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی «بیت‌الدین» را به‌همراه گروه موسیقی «شهناز» اجرا کرد.

جشنواره‌ی موسیقی بیت‌الدین ۲۵ سال است که در قلعه‌ی تاریخی بیت‌الدین با حضور بزرگان موسیقی از سراسر جهان برگزار می‌شود. این قلعه در استان جبل لبنان در حدود چهل کیلومتری شهر بیروت، پایتخت لبنان قرار دارد و یکی از شاهکارهای معماری عربی در قرن نوزدهم است. در جشنواره‌ی امسال، به‌غیر از خوانندگان عرب، بزرگانی از موسیقی جهان از جمله دایانا کرال، خواننده‌ی جَز، مکس ریبر، خواننده‌ی پاپ و آهنگساز بزرگ، فردریک شوبن نیز حضور داشتند.

اما برگزارکنندگان این جشنواره، برنامه‌ی اختتامیه‌ی این دوره را به اجرای محمدرضا شجریان، استاد بزرگ آواز ایران اختصاص دادند و مطبوعات لبنانی از ماه‌ها قبل خبر آن را اعلام کرده بودند. مطبوعات چاپ لبنان در گزارش‌های خود به شجریان لقب «سلطان آواز ایرانی» و «بزرگترین ترانه‌سرای هنر سنتی ایران» داده و از دیگر هنرهای او از جمله خوشنویسی سخن گفته بودند.

در صحبت با لبنانی‌های حاضر می‌شد انگیزه‌ی هر کدام را از حضورشان فهمید. فادی، ۲۸ساله درباره‌ی دلیل حضور خود چنین می‌گوید: «موسیقی سنتی ایرانی را خیلی دوست دارم. بسیار زیبا و آرامش‌بخش است. به همین دلیل هم آمدم.» او می‌گوید که کارهای آقای شجریان را تک و توک شنیده و از آن ها لذت برده، به همین دلیل این بار آمده تا از نزدیک صدای او و موسیقی سنتی ایران را بشنود. اما عادل ۳۵ساله می‌گوید: «برای کنجکاوی آمده‌ام. تا حالا موسیقی سنتی ایرانی

نشنیده‌ام. وصفش زیاد به گوشم خورده، نام آقای شجریان را هم زیاد از دوستانم که در موسیقی کار می‌کنند، شنیده‌ام. آمده‌ام هم موسیقی سنتی ایرانی را بشنوم و هم صدای آقای شجریان را

 

 

شرکت رایساز بازدید : 1606 شنبه 23 مرداد 1389 نظرات (0)

استاد علی تجویدی به سال 1298 هجری شمسی در تهران خیابان ری متولد شد واز همان اوان کودکی زیر نظر مستقیم پدرش هادی خان تجویدی که خود هنرمندی بزرگ واز شاگردان ممتاز کمال الملک و اولین استاد مینیاتور در ایران بود قرار داشت وچون پدر علاوه بر نقاشی و مینیاتور با موسیقی هم آشنایی داشت وتار را نزد درویش فراگرفته بود و آن را شیرین می نواخت.کم کم علی را با این ساز آشنا ساخت و پس از چندی که وی به مرحله ی نوجوانی رسید و وارد پیشاهنگی شد نواختن فلوت و ((نت)) موسیقی را نزد آقای ظهیرالدینی آموخت واز شانزده سالگی ویلن را ابتدا نزد آقای سپهری آموخت و سپس مدت دو سال نزد استاد حسین یاحقی به فراگرفتن ردیف های موسیقی ایرانی مشغول گردید.علی تجویدی پس از چندی به کلاس استاد ابوالحسن خان صبا رفت و مدت هشت سال نزد ایشان به آموختن ویلن و سه تار همت گمارد و بنا به توصیه ی صبا  برای تکمیل تکنیک نواختن ویلن و آشنایی با موسیقی غرب چند سالی را نزد ملیک آبراهیمیان و بابگن تامبرازیان رفت.چراکه استاد معتقد بود هنرجو یا دوستدار نوازندگی ویلن برای استحکام انگشتان و آرشه باید چند سالی نزدیک معلم اروپایی متد گام های خارجی و برخی از قطعات ساده ی موسیقی غربی را بنوازد.تجویدی پس از آن برای تکمیل هنر موسیقی چندین سال به مطالعه در زمینه ی ((هارمونی)) و ارکستراسیون نزد هوشنگ استوار پرداخت به طوری که بسیاری از آهنگهایی که قبلا" ساخته بود مانند:آزاده ام,صبر عطا کن,پشیمانم را شخصا" برای ارکستر بزرگ تنظیم و اجرا نمود.

از آنجایی که موسیقی ایرانی با ادبیات فارسی و فلسفه و عرفان شرق بستگی کامل دارد و رشته ی تحصیلی او هم در زمینه ی ادبیات فارسی بود لذا در کنار کار موسیقی ایرانی از مطالعه ی کتب در این زمینه غفلت نورزید و ضمن آموزش در خدمت استاد ابوالحسن صبا در کنار ایشان به تعلیم شاگردان پرداخت و در کلاس آزاد موسیقی آن زمان در حقیقت سمت استاد یار را بر عهده داشت.پس از فوت آن شادروان نیز در هنرستان عالی موسیقی ملی کار تعلیم ویلن شاگردان را بر عهده داشت.علی تجویدی به حق یکی از بزرگترین آهنگسازان معاصر این سرزمین است که شاهکارهای بیشماری در پهنه ی موسیقی از خود به یادگار بر جای نهاده ترانه های پر آوازه و دلنشین او که در آرشیو برنامه های ((گلها)) ضبط و نگهداری شده یکی از میراث های گرانبهای هنر این مرز و بوم است.ترانه هایی چون ((مرا عاشقی شیدا))،((شیرین بر))،((آزاده ام))،((آتش کاروان))،((نه همزبانی))،((دیدی که رسوا شد دلم))،((صبرم عطا کن))،((پشیمانم)) وصدها ترانه ی پر آوازه وپر بار دیگر که هر یک یاد آور خاطره یی از گذشته های این استاد ارجمند است.آثاری که نمایانگر استعداد شگرف و متعالی او در هنر آهنگسازی است که یاد آن هیچگاه از خاطر هنر دوستان و شیفتگان عالم موسیقی اصیل ایرانی بیرون نخواهد شد.آهنگ جالب و جاودان وی که در مایه ی سه گاه با شعر خانم منیره طاها با صدای الهام بخش زنده یاد غلامحسین بنان در گلهای رنگارنگ شماره 190 به نام ((مرا عاشقی شیدا,فارغ از دنیا,تو کردی,تو کردی,مرا عاقبت رسوا,مست و بی پروا,تو کردی,تو کردی)).اجرا شده یکی دیگر یکی دیگر از گنجینه های موسیقی ایران است.

 

 

شرکت رایساز بازدید : 2889 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (1)

سی گذر (sigozar) سامانه‌ای جهت خرید اینترنتی بلیت (گذربرگ) است که ویژگی آن تسهیل در رزرو

و خرید اینترنتی بلیت (eTicket) و پرداخت اینترنتی (ePayment) می باشد .این سامانه اولین وب

سایت فروش کاملاً اینترنتی بلیت در ایران محسوب می­شود .

سی­ گذر نوعی دروازه فروش اینترنتی و از جمله محصولات شرکت رایساز(Raysaz) است و می­توان آن را

نمونه­ ای ارزشمند و قابل توجه از هزاران وب­ سایت فروشگاهی یا خدماتی برشمرد که می­توانند

در حوزه پرداخت­ های اینترنتی از سی­ پاره (دیگر محصول شرکت رایساز) استفاده نمایند.

سی گذر در اصل نوعی وب­ سایت فروشگاهی است که برای فروش هر نوع موجودیت دارای

زمان و مکان مشخص (از جمله بلیت) طراحی و سفارشی ­سازی شده است. پیاده­ سازی این

مفهوم عام در قالب سی­ گذر، باعث شده است تا این محصول برای فروش بلیت­ های کنسرت­ ها،

سینماها، تئاترها، استادیوم­ های ورزشی، قطار، هواپیما، اتوبوس ­های بین­ شهری، تورها یا حتی

مواردی نظیر رزرواسیون هتل­ ها، ثبت­ نام دانشجویان و نظایر آن قابل استفاده و بهره ­برداری باشد.

 

 

شرکت رایساز بازدید : 319 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

محمد نوری چهره‌ی ماندگار عرصه‌ی موسیقی ایران روز 24 تیر ماه از بیمارستان
«
جم»مرخص شد.محمد نوری که به دلیل بیماری مختصر ناشی از تنگی نفس
 
در بیمارستان جم بستری شده بود، به منزلش رفت تا دوران نقاهت را سپری کند.
پزشک معالج نوری با اعلام اینکه حال استاد مطلوب و رضایتبخش است، گفت:
 
ایشان می‌توانست برای چند روز دیگر و تا بهبودی کامل در بیمارستان باشد اما
خودش خواست که زودتر به منزل برود

 

 

شرکت رایساز بازدید : 578 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

متولد ۱دی ۱۳۰۸

·   فارغ‏التحصیل از هنرستان تئاتر، زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران، و مبانی تئاتر از دانشکدهٔ علوم اجتماعی

محمد نوری . هنرمندی خوش صدا . متفكری و روشنفكری قابل بحث و صاحب نظر كه در تمام دوران خوانندگی و فعالیت های هنری خود . از ابتذال دوری جست و در آن زمان هرج و مرج كه بسیاری از بزرگان موسیقی ایران به عنوان اعتراض از جمله استاد غلامحسین بنان دست از خواندن و فعالیت در رادیو كشیده بودند . او نیز  خود را از آن معركه در آن سال (1348) دور نگهداشت و خود را هیچگاه آلوده نساخت. محمد نوری . به سال 1308 خورشیدی در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه از دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل گشت و تاكنون چند كتاب را ترجمه نموده كه از جمله رمان (( درخت شیطان)) است . نویسنده این كتاب (( ایرزی كازنیسكی)) است

شرکت رایساز بازدید : 790 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

جلیل شهنار در سال 1300در قریه دستگرد خیار در جنوب غربی اصفهان به دنیا آمد، تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و به همین دلیل او از کودکی با این هنر آشنا شد.پدرش علاقه­  وافری به موسیقی سنتی ایران داشت و هر روز منزلش محفلی گرم برای دوست داران این هنر بود .پسر دیگرش حسین ،تار را بس دل انگیز می نواخت ،پدر از همان اوان کودکی مشوق او در یاد گرفتن و نواختن این ساز اصیل ایرانی گردید،و به همین سبب جلیل را به دست برادرش سپرد تا او را با نوای ساز آشنا کند از این زمان جلیل بود و حسین و تار که لحظه ای این سه دلداده از هم جدا نبودند .هر وقت حسین کاسه ء تار را در آغوش میگرفت و می نواخت ،جلیل از کنار او دور نمی شد و چون دلداده ای شیدا به پنجه های سحار او می نگریست . و در پیچ و تاب نوای آن خواسته های کودکی خود را در آن جستجو می کرد و عطش خود را فرو می نشاند . ایام کودکی سپری شد و دوران جوانی فرا رسید ،هر روز جلیل از مدرسه باز میگشت یکسر به نزد برادر آمده با لخنی کودکانه از او می خواست که تار بنوازد و حسین هم سخاوتمندانه هر چه داشت در طبق اخلاص نهاده و به او می آموخت.

شرکت رایساز بازدید : 424 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

اسماعیل مهرتاش ‌در سال 1283 در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را در مدرسه‏ دارالفنون به پایان رساند، مهرتاش سپس به موسیقى روى آورد و براى فراگیرى تار نزد درویش‌خان رفت.  مهرتاش  بعد از آن مدتى نزد داوود شیرازى و سپس در محضر علی­نقى وزیرى به مشق موسیقى پرداخت. او  كلاس‌هایى جهت تعلیم تار، فن بیان و هنرپیشگى تأسیس كرد و حدود چهارصد و پنجاه آهنگ مختلف براى مناسبت‌هاى گوناگون ساخت و براى ضبط آنها بر روى صفحه چند سفر به بغداد و قاهره نیز كرد. از شاگردان وى، عبدالوهاب شهیدى، حسن اعتمادى، شاپور رحیمى، فریدون اسماعیلى، ملوك ضرابى و محمد منتشری و محمدرضا شجریان  را مى‏توان نام برد.  وى در زمینه نمایشنامه نیز فعالیت داشت و نمایشنامه‏هایى تا قبل از ایجاد كلوپ و جامعه باربد در منازل اجرا مى‏كرد، از جمله: «بچه سه قلو» ؛ «دو ارباب و دو نوكر»؛ «ابهت الممالك»؛ «انوشیروان عادل»؛ «دكتر ریاضى‏دان».  مهرتاش در 1305 خورشیدی، جامعه‏ى باربد را تأسیس كرد و خود در آنجا تار مى‏نواخت و تصنیف مى‏ساخت و البته درس آواز و ردیف موسیقی هم می‌داد. او با خوانندگانى مانند ملوك ضرابى و ادیب خوانسارى همكارى داشت و از قطعات موزونى كه اجرا كرده «اپرت لیلى و مجنون» و «خسرو و شیرین» مشهور است. مهرتاش در سال 1359 دار فانی را وداع گفت. از او آثار فراوانی برجای مانده است،اما از جمله شاگردانی كه سخت مسیركاری و دلبستگی‌های آن زنده‌یاد در حوزه موسیقی را پی‌گرفته است،محمد منتشری است كه علاوه بر انتشار مجموعه‌تصانیف تهران قدیم ردیف آوازی به روایت مهرتاش را هم آماده انتشار كرده است.

 

 

 

شرکت رایساز بازدید : 660 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

دوئت ویلن و گیتار به رهبری مازیار ظهیرالدینی در تاریخ ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه

 در سالن رودکی، ساعت
۲۱ اجرا خواهد شد. علاقمندان می توانند جهت تهیه

 بلیت از روز
۳۰ تیر ماه به سایت سی گذر (sigozar) مراجعه نمایند.

شرکت رایساز بازدید : 723 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (1)

 

کنسرت ارکستر آکادمیک تهران به رهبری امین سالمی در تاریخ ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه

 
در تالار وحدت، ساعت ۲۱ اجرا خواهد شد. علاقمندان می توانند جهت تهیه بلیت

 
از روز ۳۰ تیر ماه به سایت
سی گذر( sigozar)مراجعه نمایند.
 

قطعات:
 

قسمت اول:
  

...نیایش سودای عشق شکوه وطن رنگ جاودان سرمست هیچ مگو

 
سرای امید
 

قسمت دوم:
 

سلام -  سفر کرده جلوه رخسار بی وفا مرغ سحر پاییز ( ملودی آذری (

-
تصنیف دام عشق ( براساس قطعه آذری آیریلیق(
 

اعضای گروه:
 

۱ - خواننده:حمید خزاعی ۲- کنسرت مایستر:بابک شهرکی

این ارکستر با بیش از ۱۰۰ نفر نوازنده جوان به عنوان بزرگترین ارکستر

خصوصی ایران در قالب موسیقی ملی ایرانی به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

 

 

شرکت رایساز بازدید : 728 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

ششمین دوره مسابقات گیتار کلاسیک تهران به دبیری کیوان میرهادی 10 مرداد ماه از ساعت ۱۰ صبح درخانه هنرمندان برگزار می‌شود. این مسابقه در دو بخش گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو برگزار می‌شود و حدود 60 متقاضی برای حضور در این دو بخش ثبت نام کرده‌اند. در بخش مسابقه گیتار کلاسیک دو قسمت اجباری و آزاد وجود دارد و شرکت‌کنندگان در بخش اجباری ملزم هستند قطعاتی چون «اتود شماره 17» اثر فرناندو سر، «تابستان بندر» از آثار پیاتزولا و «گرانادوس» را اجرا کنند.

همچنین قطعه‌ای از ساخته‌های نوید زمردی که سال گذشته به عنوان نفر برتر این مسابقه معرفی شد جزو قطعات پیشنهاد شده از سوی مسئولان مسابقه است. در قسمت آزاد مسابقه گیتار کلاسیک و گیتار فلامنکو قطعات انتخابی خود متقاضیان اجرا خواهد شد.

مهرداد پاکباز داور بخش گیتار کلاسیک و بهرام آقاخان داور بخش گیتار فلامنکو ششمین دوره مسابقات گیتار کلاسیک تهران هستند.

 

شرکت رایساز بازدید : 344 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

هم‌زمان با روز بزرگداشت حافظ به همت شهرکتاب مرکزی و با همکاری دانشگاه حافظ شیراز و موسسه‌ی دانشنامه‌ی فارس،

همایش «موسیقی شعر حافظ» در مهر ماه ۱۳۸۹ در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود. صاحب‌نظران و پژوهشگران تا

پایان شهریور ماه سال جاری فرصت دارند چکیده مقالات خود را در مقولات یاد شده به مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در

خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ سوم و یا به نشانی الکترونیکی

 bookcity84 @ googlemail.com ارسال کنند. 

 

شرکت رایساز بازدید : 335 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)


درباره‌ی پروژه‌ی سیمرغ توضیح دهید. این کار چه جایگاهی میان دیگر آثار شما دارد؟ به‌هر حال کار کردن با اشعار فردوسی خیلی کم در موسیقی ما تجربه شده است. از سوی دیگر در این کار با ارکستر بزرگ متشکل از سازهای صرفاً ایرانی روبه‌رو هستیم...

تجربه‌ی جالبی است. برای تمامی اعضای گروه هم همین‌طور بوده. به‌هر حال موسیقی ایرانی همواره با مشکل سازها روبه‌رو بوده است؛ سازهای پوستی که مشکلات خاص خودشان را دارند. در بیشتر مواقع این سازها در ارکسترهای کوچک کنار هم قرار گرفته‌اند. حالا این سازها در ارکستری بزرگ کنار هم هستند که رفتارهای حرفه‌ای‌تری می‌طلبد. از این جهت تجربه‌ای نو برای همه است. آقای متبسم هم چندین سال است که با وسواس و دقت این پروژه را کار کرده‌اند. کاری شده که بسیار دوست‌داشتنی و جذاب است و به دل من می‌نشیند. همه چیز در این پروژه دقیق و حساب‌شده است. به‌نظرم برای شنونده هم پروژه‌ی جذابی خواهد بود. به‌ویژه به‌خاطر بار فرهنگی که اشعار فردوسی به‌همراه دارد. شاهنامه سرمایه‌ی بزرگی است که در این کار تجربه می‌شود. من به این کار خیلی خوش‌بینم.

وقتی خواننده با اشعار فردوسی روبه‌رو می‌شود، آیا می‌تواند از فرم‌های نقالی و پرده‌خوانی هم استفاده کند؟

خواه‌ناخواه حالت‌هایی استفاده می‌شود. خود آهنگساز در خیلی از جاها طوری ملودی را انتخاب کرده که این لحن‌ها دیده و احساس می‌شود. در جاهایی مثل روایت عشق زال و رودابه، قطعه عاشقانه می‌شود. در جایی حزن‌انگیز و در جایی دیگر مثل بازگشت زال، شاد و غرورانگیز می‌شود و موسیقی به سمت ماهور می‌رود. به همه‌ی این‌ها در قطعه فکر شده است. یعنی حالت‌هایی که برای بیان احساسات مختلف در پرده‌خوانی استفاده می‌شود، در این قطعه هم وجود دارد. هر جا شعر ایجاب کرده آقای متبسم هم آن احساسات را رعایت کرده و خواننده از آن پیروی می‌کند. خواننده هم در برخی از جاها بنا به حس خود این احساسات را تشدید می‌کند.

 


شرکت رایساز بازدید : 315 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

با سیمرغ زندگی کردم

خوشحالم پروژه‌ای که زمانی برایم خواب و خیال بود، آرام آرام به مرحله‌ی اجرا نزدیک می‌شود. سه سال و هشت ماه زندگی با سیمرغ از بهترین لحظه‌های زندگی من بود و زمانی‌که این مجموعه به پایان رسید، دلم برای سیمرغ تنگ شد؛ چرا که مدام با قهرمان‌های شاهنامه زندگی کردم و روزها و شب‌ها را با آنها گذراندم. امیدوارم نتیجه‌ی کار در اجرا خوب باشد و بتواند نظر بیننده را جلب کند.

برای ساخت قطعه‌ی سیمرغ سعی کردم از بخش‌هایی از شاهنامه استفاده کنم که شرح داستان پهلوانی نباشد؛ چرا که گنجینه‌ی عظیم شاهنامه علاوه بر داستان پهلوان‌های ایرانی، اشاراتی عمیق به حالات انسان و بخش‌های مهمی از زندگی از جمله زیبایی، انسانیت، رادمردی، عشق و یا حتی شوربختی ذاتی انسان دارد. من بخش‌‌هایی از شاهنامه را انتخاب کرده‌ام که به روایت بخش‌های مختلف زندگی انسان در تمام حالت‌ها بپردازد. در این اثر از مجموع ۳۰۰ بیت، ۶۰ بیت را که ارتباط داستانی هماهنگی با یکدیگر دارد، برای اجرا به زبان موسیقی انتخاب کردم و در این بین دوست عزیز، محسن بنایی، فردوسی‌شناس، کمک‌های شایسته‌ای را در چگونگی اجرای لحن‌ها در بخش‌های مختلف موسیقی سیمرغ ارائه کرده است.

شاهنامه سرشار از تراژدی‌ست

موسیقی قطعه‌ی سیمرغ در ۵ پرده با نام‌های «زادن زال»، «سام و زال»، «سیمرغ و زال»، «بازگشت زال» و «رودابه و زال»  طراحی شده که بیان‌گر مراحل مختلف زندگی این پهلوان افسانه‌ای‌ست. البته در آغاز، یک مقدمه با عنوان دیباچه اجرا می‌شود که در مجموع شش پرده و حدود یک ساعت موسیقی است.

شاهنامه‌ی فردوسی تصویر مجسمی از زندگی انسان و سرشار از تراژدی و درام است و داستان زندگی زال از جهت تراژدی بسیار شاخص است؛ چرا که داستان با آرزوی پدری برای بچه‌دارشدن آغاز می‌شود، ولی زمانی‌که فرزند به دنیا می‌آید یک مشکل طبیعی دارد، یعنی آلبینوم است. به این معنا که انسان از بدو تولد با موهایی سفید به دنیا می‌آید. اما سام آن‌قدر بی‌دانش و بی‌شناخت است که فکر می‌کند این پسر اهریمن است و دستور می‌دهد او را به جنگل ببرند تا خوراک حیوانات شود!

 

شرکت رایساز بازدید : 373 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار موسیقی برنا، کنسرت «سیمرغ» که کاری بر اساس افسانه «زال و سیمرغ» از شاهنامه برای ارکستر بزرگ سازهای ملی و گروه خوانندگان به آهنگسازی حمید متبسم، رهبری محمدرضا درویشی و تکخوانی همایون شجریان ،7 مرداد ماه اولین اجرایش را در زمین تنیس مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار کرد.
قطعه «ونوشه» که اثری برای سه تار و ارکستر متشکل از نوازندگان سازهای ملی ایرانی است، اولین اثر «حمید متبسم» نامیده می‌شود که سال ساخت آن به 1369 بر می‌گردد و در آلبوم «بامداد» نیز ارائه شده است. اولین قطعه‌ای که گروه آن را اجرا کردند، قطعه «ونوشه» بود که اولین اجرای صحنه‌ای از ونوشه محسوب می‌شد و جالب‌تر آن که خود آهنگساز در نقش تکنواز سه‌تار حاضر بود.
«
سیمرغ»، نام قطعه‌ی بعدی بود که با حضور همایون شجریان بر روی سن با همراهی گروه کر و ارکستر اجرا شد.
قطعه «سیمرغ» که در سال 1388 ساخته شده است و قطعه‌ای برای آواز و ارکستر محسوب می‌شود، در شش پرده که داستان زال و سیمرغ را روایت می‌کند، توسط همایون شجریان خوانده شد.
این قطعه با دیباچه‌ای برای ارکستر و گروه کر آغاز شد. در بخش دوم که «زادن زال» نام دارد، داستان تولد زال نقل می‌شود. در بخش‌های بعدی این قطعه که به ترتیب «سام و زال»٬ «سیمرغ و زال» و «بازگشت زال» نام دارد٬ داستان زندگی زال و رها شدن او در البرز کوه٬ مراقبت سیمرغ از او و رشد و نمو زال نقل می‌شود، تا جایی‌که زال به جوانی برومند بدل شده و آوازه‌اش به سام نریمان می‌رسد و پدر شرمگین از رها کردن فرزند در پی یافتن او می‌شتابد و فرزند، عمل نکوهیده‌ی پدر را می‌بخشد.
پنج قسمت نخست سیمرغ، در مایه‌های چهارگاه٬ همایون٬ ماهور و آواز اصفهان تصنیف شده است؛ ولی در بخش پایانی قطعه٬ ارکستر به نوا تغییر کوک می‌دهد تا داستان عاشقانه‌ی «رودابه و زال» به زبان موسیقی و آواز نقل شود.
همچنین، تصنیف این اثر که برای ارکستر بزرگ سازهای ملی ایران٬ گروه کر و خواننده نوشته شده، حدود پنج سال به طول انجامیده و مراحل تمرین ارکستر با حضور حدود چهل نوازنده و خواننده از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده است.
پس از اجرای این قطعه، تنفسی 20 دقیقه‌ای اعلام شد و بعد از آن پرده پنجم و ششم قطعه سیمرغ با نام‌های «بازگشت زال» و «رودابه و زال» اجرا شد.
از حاشیه‌های قابل توجه این کنسرت، وزش باد و هوای ابری بود که موجبات نگرانی مسوولین برگزاری کنسرت را سبب شد، اما کنسرت سیمرغ در هوایی مطبوع و بهاری برگزار شد.
منبع : http://www.bornanews.com

 

شرکت رایساز بازدید : 355 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

سی­ پاره محصولی از خانواده محصولات شركت رایساز است كه بخش پرداخت­های اینترنتی و الكترونیكی را پشتیبانی می­كند. سی ­پاره به جهت ویژگی­های فنی خاص و منحصر به فرد و نیز اهمیتی كه در معماری محصولات شركت رایساز دارد محصولی كلیدی و استراتژیك برای كسب­ وكارهای اینترنتی و الكترونیكی به شمار می ­رود. این محصول برای اولین بار و توسط شركت رایساز در ایران تولید و بومی­ سازی شده است. 

 

شرکت رایساز بازدید : 310 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

مزاياي استفاده از محصولات رايساز

استفاده از محصولات رايساز به صاحبان كسب­ وكارهاي اينترنتي و الكترونيكي از يك سو و به سازمان­ هاي پولي نظير بانك­ ها از سويي ديگر علاوه بر فراهم آوردن امكان رقابت و قرار گرفتن بر لبه تكنولوژي امكان مي­ دهد تا از موضوعات فني و نظارتي مربوط به انجام تراكنش ­هاي فروش و پرداخت متناظر با آن جدا شده و ضمن اطمينان از كيفيت بالا و كارآيي خدمات فراهم شده توسط محصولات شركت رايساز نسبت به سيا­ست­ گذاري و تصميم­ گيري در اين حوزه­ هاي مرتبط با نگاهي روشن­ تر نسبت به آينده اقدام نمايند

 

شرکت رایساز بازدید : 308 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

         استاد محمد نوری خواننده پیشکسوت و چهره ماندگار کشور به دلیل بیماری و وخامت وضعیت جسمانی شنبه شب در بیمارستان دار فانی را وداع گفت و جامعه موسیقی و هنری کشور را در ماتم فرو برد.

داود گنجه ای موسیقیدان پیشکسوت و قائم مقام خانه موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان تشییع پیکر استاد نوری گفت: زمان دقیق تشییع پیکر استاد نوری به زودی اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: به احتمال زیاد پیکر استاد دوشنبه از مقابل تالار وحدت تشییع خواهد شد.

 شرکت رایساز درگذشت ایشان را به خانواده آن مرحوم و جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت می گوید.

 

شرکت رایساز بازدید : 313 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

حضور استاد شجریان در شب پایانی کنسرت سیمرغ گرمی خاصی به فضای کنسرت داده بود ، تشریف فرمایی ایشان با استقبال گرم حاضران در کنسرت همراه بود. در ضمن در کنسرت شب گذشته چهره های آشنایی همچون آقای مجید درخشانی، خانم ها نیکی کریمی و گلاب آدینه حضور داشتند.

 

 

شرکت رایساز بازدید : 1531 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

آقای مجید درخشانی متولد سال 1335 در سنگسار سمنان است و کار موسیقی را به‌طور جدی از دوران نوجوانی خود  آغاز کرد و به هنرستان موسیقی رفت. در هنرستان، از محضر اساتیدی چون خانم توفیق، و آقایان وهدانی و فریوسفی درس گرفت. او جزو موسیقی‌دانانی است که این هنر را به‌طور آکادمیک پی گرفت و در سن 18 سالگی به دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و تحصیل خود را در دو رشته‌ی موسیقی و نقاشی ادامه داد؛ در خارج از دانشکده هم نزد استاد محمدرضا لطفی می‌رفت و به یادگیری ردیف‌های تار و سه‌تار مشغول بود.

در سال 1355 به عضویت در گروه شیدا در آمد و در تولید و خلق مجموعه آلبوم‌های چاووش مشارکت داشت و نیز عضو مؤسس کانون چاووش شد.انتشار آلبوم‌های بچه‌ها بهار (با حسین علیزاده) و آلبوم قاصدک (با صدای مرحوم اخوان ثالث) از تلاش‌های مستقل درخشانی در دهه شصت بود. در سال ۱۳۶۳ به شهر کلن آلمان عزیمت کرد و در آن کشور به‌مدت ۲۱ سال اقامت نمود و در راه‌اندازی کانون موسیقی «نوا» و برقراری کنسرت‌ها و سمینارهای سالانه‌ی مرتبط با موسیقی ایرانی و انتشار آلبوم‌هایی چون «نسیم صبحدم»، «گمگشته»، «نی‌ریز» و... در این کشور تلاش‌هایی جدی صرف کرد. وی دراوایل دهه 80 به ایران آمد و به انتشار آلبوم هایی چون «من طربم»و«یبدار دلان» دست یازید.شکل دهی به گروه 30 نفره خورشید در سال 1384 و برگزاری 15 کنسرت درتهران و شهرستانهاونیز کشور چین و فرانسه از دیگر تلاشهای مجید درخشانی بود.انتشارآلبوم فصل باران با صدای علیرضا قربانی ( بهار 1385) و همکاری با گروه آوا و اجرای کنسرت در یونسکو و نیز تالار بزرگ کشور و همزمان انتشار آلبوم «غوغای عشقبازان» به عنوان نوازنده تار از آخرین کارهای درخشانی به شمار می‌رود.

اوج کار درخشانی همکاری با محمدرضا شجریان در انتشار آلبوم در خیال بود که همزمان با آن آلبوم بی کران را هم به بازار موسیقی عرضه کرد.

 

شرکت رایساز بازدید : 589 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

 استاد محمدرضا شجریان که در آواز و موسیقی شهرت جهانی دارد، سالهاست که برای آبادانی بم از زلزله، گام های بلندی برداشته است. تلاش ایشان برای بازسازی صرفأ به ساخت خانه، بیمارستان و مدرسه و حتی ساخت باغ هنر بم محدود نبوده است. ایشان در همین راستا مجموعه منحصر به فرد و ارزشمندی از آثار خط استاد علیرضا کدخدائی را نیز که از جمله اساتید خوشنویسی صاحب سبک است برای فروش به نمایش گذاشتند. این آثار از متعلقات شخصی استاد محمدرضا شجریان بوده و علاوه بر ارزش مادی بسیار، خاطرات بی شماری را در خود پنهان دارند، به ویژه آنکه این تابلوهای خط شامل اشعاری است که استاد شجریان طی 50 سال عمر هنری خویش آن ها را خوانده و در حافظه تک تک ما ایرانیان اهل موسیقی حک کرده است. این آثار متناسب با فضا و مضمون اشعار طراحی و تذهیب شده و با خط شکسته و با قلم های درشت و با ترکیبات بزرگ، زیبا و بی ­نظیر نوشته شده­اند.

شرکت دل آواز، تصاویر این تابلوهای خط ارزشمند را نیز در ابعاد 40*30 سانتیمتر را در همان ایام با چاپ نفیس منتشر نمود که هم ­اینک تنها تعداد محدودی از این اثر موجود است. علاقمندان جهت تهیه آن می­توانند با شماره­ تلفن­ های 7-88727046 تماس حاصل نمایند.

 

شرکت رایساز بازدید : 377 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

 

به گزارش خبرنگار موسیقی برنا، به دستور حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه فرش قرمز آلبوم «دارکوب» که .برای اولین‌بار قرار بود در حوزه موسیقی انجام شود، لغو شد
در این مراسم فرش قرمز قرار بود علاوه بر اعضای گروه، حامد بهداد(خواننده)، همایون نصیری(سرپرست) و مهران .مديري(خواننده) و همچنين جمعی از هنرمندان دو حوزه سینما و موسیقی حضور داشته باشند

 

شرکت رایساز بازدید : 435 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)


سرپرست گروه: خانم فتانه شاهین

نوازنده‌ی هارپ و سنتور. متولد شیراز، از سال 1365 آموزش موسیقی ردیف دستگاهی را نزد مجید کیانی در رشته‌ی سنتور آغاز نمود و اکنون حافظ ردیف میرزا عبدالله است. او برای ادامه‌ی فعالیت‌های هنری خود در سال 1376 آموزشگاه موسیقی زند را در شیراز دایر کرد. در سال 1384 به دلیل فعالیت‌های موسیقایی خود عنوان بانوی برتر موسیقی استان فارس را از آن خود کرد. از دیگر فعالیت‌های او اجرای کنسرت در کشورهای فرانسه و سوییس برای معرفی موسیقی ایرانی است. فتانه شاهین از سال 1385 (2006) یادگیری ساز هارپ را نزد Inge Bock  در کنسرواتوار زوریخ آغاز نمود. وی در حال حاضر در آکادمی موسیقی و پداگوژیکی سوییس (sspm) نزد Nadia Gigandet دانشجو است.

 

شرکت رایساز بازدید : 355 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

در اردیبهشت ماه سال 1290  خورشیدی در تهران خیابان زرگنده ( قلهک ) ؛ در خانواده یی متعین و صاحب جاه ، به دنیا آمد. پدرش کریم خان بنان الدوله نوری و مادرش دختر شاهزاده محمد تقی میرزا رکنی ( رکن الدوله ) برادر ناصر الدینشاه یا پسر محمد شاه قاجار بود . از شش سالگی بنا به درخواست و توصیه استاد نی داود به خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو پرداخت و در این راه از راهنمایی های مادرش که پیانو را بسیار خوب می نواخت بهره ها گرفت ، اولین استاد او پدرش بود و دومین استاد ، مرحوم میرزا طاهر ضیاء ذاکرین رثایی و سومین استادش مرحوم ناصر سیف بوده اند.بنان در سال 1321 خوانندگی در رادیو را آغاز کرد ، در آن زمان ، شادروان روح اله خالقی مسئولیت موسیقی راد یو را بر عهده داشت ، روزی که بنان با عبدالعلی وزیری جهت امتحان به رادیو می رود در دفتر روح اله خالقی ، ابوالحسن صبا هم نشسته بوده ، از بنان می خواهند که برای ایشان قطعه یی بخواند و او)در آمد سه گاه( را آغاز می کند و صبا هم با ویولون او را همراهی می کند. هنوز )در آمد( تمام نشده بود که خالقی به صبا می گوید : شما نواختن ویولون را قطع کنید( و به بنان اشاره می کند ) گوشه حصار (را بخواند و بنان بدون اندک مکثی ، با چنان مهارت و استادی )در آمد حصار(را می خواند و به )سه گاه ( فرود می آید که روح اله خالقی بی اختیار برخاسته و او را در آغوش گرفته و می بوسد و آینده وی را در هنر آواز درخشان پیش بینی می کند.

صدای بنان ، بسیار لطیف و شیرین ، زیبا و خوش آهنگ است ، کوتاه می خواند ولی در همین کوتاهی ، ذوق و هنر بسیار نهفته است ، غلت ها و تحریرهای او چون رشته مروارید غلطانی ، به هم پیوسته و مانند آب روان است .
از سال 1321 صدای غلامحسین بنان ، همراه با همکاری عده یی از هنرمندان دیگر از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید و دیری نگذشت که نام بنان زبانزد همه شد و شیفتگان فراوانی در سراسر کشور پیدا کرد . خالقی او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و با ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه همیشه جاوید )گلهای جاویدان ) بنا به دعوت استاد ارجمند داود پیرنیا همکاری داشت . بنان در طول فعالیت هنری خود ، حدود 450 آهنگ را اجرا کرد و آنچه که امتیاز مسلم صدای او را پدید می آورد ، زیر و بم ها و تحریرات صدای او است که مخصوص به خودش می باشد بنان نه تنها در آواز قدیمی و کلاسیک ایران استاد بود ، بلکه در نغمات جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت . تصنیف زیبا و روح پرور  )الهه ناز ) او بهترین معرف این ادعا می باشد .

 

 

شرکت رایساز بازدید : 979 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

    استاد برومند برآمده­ ی مكتب درويش خان بود و از محضر تمام استادان معتبر نيز خوشه چيني كرده و مطالب مهم موسيقي را آموخته بود.نور علي برومند در سال 1285 شمسي در تهران    متولد شد. نور علي بيش از سيزده سال نداشت كه وارد كار موسيقي و اصولا علاقمند به آن شد، لذا ابتدا نزد درويش خان رفت و نزد آن استاد كار كرد(ابتدا تنبک و سپس تار را از ایشان فراگرفت.)، سپس براي ادامه ي تحصيل در سن هجده سالگی روانه آلمان شد در سن ۱۸ سالگی برای تحصیل به برلین رفت. در آنجا به موسیقی غربی هم علاقمند شد و پیانو آموخت.  تمام این کارها را تا بیست و دو سالگی انجام داد. وی در این مدت زبان آلمانی را هم فراگرفت. برومند پس ازشش سال تحصیل در رشته پزشکی(در سال آخر دانشکده ی پزشکی) و بازگشت از آلمان، نزد موسی معروفی نت نویسی را فراگرفت. متاسفانه وی در حادثه ای (افتادن از روی اسب) به آسیب چشم مبتلا شد و پس از دو سال معالجه بی نتیجه در سوئیس ، عاقبت بینایی خود را از دست داد.

شرکت رایساز بازدید : 526 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

متولد21 بهمن ماه 1311، تهران، فرزند علی پایور استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران، آشنا به نواختن سه‌تار، سنتور و ویلن که وی نیز این هنرها را از پدرش مصورالدوله که از هنرمندان عصر قاجار بود(نقاش چیره دست دوره قاجار که آثارش را در کاخهای گلستان و صاحبقرانیه نگهداری می کنند وی با نواختن ویولن،سنتور و سه تار آشنایی داشت) فراگرفته و هنردوستی را به فرامرز فرزندش منتقل نمود..

تولد درخانواده‌ای که اهل علم و هنربودند باعث شد تا فرامرز پایور از نوجوانی به موسیقی آشنا شود و برای توسعه و تکمیل آن از محضر ابوالحسن صبا استاد یگانه موسیقی به مدت بیش از هشت سال بهره‌مند شود.(وی در سن 17 سالگی آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد) در دوران فراگیری در کلاس درس استاد صبا، پایور تاحدی پیشرفت نمود که بعضاً صبا شاگردان دیگر را به او می‌سپرد و در اواخر عمر صبا همه شاگردان در رشته سنتور را استاد به کلاس پایورمی‌فرستاد.

پایور در نوازندگی سنتور به حدی رسیده بود که در موارد مختلفی استادش را همراهی کرد و در همین میان قطعاتی می‌ساخت و با صبا اجرا می‌کرد مانند گفتگو در شور (سنتور و یلن). هنگامی که فرامرز پایور برای فراگیری سنتور به کلاس درس استاد ابوالحسن صبا در خیابان ظهیرالاسلام رفت، سه سال از درگذشت آخرین بازماندهٔ سنتورنوازان افسانه‌ای از نسل قدیم، استاد حبیب سماعی، می‌گذشت. استاد ابوالحسن صبا که خود در دوره نوجوانی، سنتورنوازی را نزد علی اکبرخان شاهی و با تکنیکی متفاوت با روش خاندان سماعی فراگرفته بود، پس از مدتی معاشرت با حبیب سماعی، روش سنتورنوازی او را برتر از استاد پیشین خود یافت. بنابراین با تلاش فراوان پاره‌ای از بداهه‌نوازی‌های وی را نت‌نویسی کرد. سپس استاد صبا تلاش کرد تا با آموزش روش صحیح سنتورنوازی به تعدادی از شاگردانش، از منسوخ شدن روش سنتورنوازی نزدیک به موازین هنری و زیباشناسی موسیقی دستگاهی ایران جلوگیری کند. در همین دوران، فرامرز پایور، یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا شد و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت، از آموزش‌های وی بهره برد.

 

شرکت رایساز بازدید : 573 چهارشنبه 20 مرداد 1389 نظرات (0)

استاد همایون خرم در سال 1309 در بوشهر متولد شدند. مادرش از شيفتگان موسيقي اصيل ايراني بود و از مقام هاي موسيقي ايراني به دستگاه همايون علاقه اي وافر داشت. به همين دليل هم نام “همايون” را براي فرزند خود انتخاب كرد.

     همايون خرم در سن 10-11 سالگي به مكتب استاد صبا راه يافت و به علت استعداد شگرف در 14-15 سالگي يك شبه ره صد ساله را پيمود و به عنوان نوازنده 14 ساله، در راديو ساز تنها اجرا كرد. بعدها در بسياري از  برنامه هاي موسيقي راديو، خصوصاً در برنامه گلها، به عنوان آهنگساز، سوليست ويلن و رهبر اركستر  آثاري با ارزش ارائه داد.

     همايون به موازات فعاليت عاشقانه و در عين حال محققانه در موسيقي ايراني، از كسب علم نيز غافل نبود و در اكثر مراحل تحصيل از شاگردان ممتاز بود و تحصيلات عاليه خود را تا اخذ دانشنامه در رشته مهندسي برق ادامه داد. سمت هاي ايشان در زمينه هنر و موسيقي؛ عضويت در شوراي عالي موسيقي راديو، رهبري اركستر سازهاي ملي، استاد دانشكده موسيقي ملي و هنرستان شبانه، آهنگساز در برنامه هاي موسيقي ايراني و خصوصاً برنامه گلها، رهبري اركستر گلها و سوليست ويلن بوده است.

     تعدادي از آهنگ هاي ايشان مانند: تو اي پري كجايي(سرگشته)، امشب در سر شوري دارم (غوغاي ستارگان)، ساغرم شكست اي ساقي (طاقتم ده)، رسواي زمانه منم، آيا همه شما بي گناهيد، اشك من هويدا شد، پيك سحري، بعد از تو هم در بستر غم مي توان خفت، ساقي ببين، دل پريشانم زغم گرفته، آواي خسته دلان و ده ها آهنگ ديگر، همگي بيانگر نبوغ همايون خرم در كارآهنگ سازي است.

     شايان ذكر است همايون خرم در ضمن تسلط در نوازندگي و بداهه نوازي، آهنگسازي خلاق و كم نظير و در عين حال مسلط به ظرايف نظري و تئوريك موسيقي ايراني است و از اين نظر پژوهشگري با ارزش و محققي ممتاز به شمار مي رود.

 

شرکت رایساز بازدید : 1123 یکشنبه 17 مرداد 1389 نظرات (1)

پرویز مشکاتیان کار هنری خود را در شش سالگی با پدرش، مرحوم حسن مشکاتیان که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آغاز کرد. وی با ادامهٔ آموختن موسیقی در طول تحصیل، در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران شد.
مشکاتیان، ردیف میرزا عبدالله را نزد استاد نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت و مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون دکتر محمدتقی مسعودیه، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فراگرفت. او کار سنتورنوازی خود را به شیوهٔ رسمی در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آغاز کرد و در این زمینه بسیار موفق کار کرد و کارهای بزرگ فراوانی را در زمینهٔ آهنگسازی وسنتورنوازی به ویژه تکنوازی انجام داد. وی در آزمون موسیقی باربد که به ابتکار استاد نورعلی برومند برگزار می‌شد، به همراه پشنگ کامکار مشترکاً جایگاه نخست را به دست آورد. استاد پرویز مشکاتیان در تاریخ ۳۰ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران و در سن ۵۴ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

شرکت رایساز بازدید : 381 شنبه 16 مرداد 1389 نظرات (0)

 

      ارکستر سمفونیک تهران نخستین بار در ۱۳ آذر ۱۳۱۲ به رهبری غلامحسین مین باشیان و با نام ارکستر سمفونی بلدیه(شهرداری) فعالیت خود را آغاز نمود)غلامحسین مین باشیان پسر مين باشيان اوّل معروف به سالار مُعزّز، و برجسته ترين شاگرد آلفردژان بابتيست لومر(A.J.B. Lemaire)، که در دوره ناصري، براي تدريس موسيقي نظام در دارالفنون، به ايران آمده بود. مين باشيانِ پسر، که تحصيلات خود را در سن پترزبورگِ روسيه به پايان برده بود، پس از بازگشت به ايران، به سرپرستي مدرسه موسيقي دولتي، برگزيده شد و تکيه بر جاي کلنل علي نقي وزيري زد که براثر سرکشي در برابر يکي از "فرمان هاي مبارک" برکنارشده بود. مين باشيان، درسال هاي بعد، پياپي منصب هاي ديگري نيز به دست آورد: رهبري ارکستر سمفونيک مدرسه، سرپرستي کميسيون موسيقي در "سازمان پرورش افکار"- که يک سازمان تفتيشي و امنيتي بود- و مديريت "اداره موسيقي کشور"، که درسال 1316 بنيان گذاشته شد) .

شرکت رایساز بازدید : 367 سه شنبه 12 مرداد 1389 نظرات (0)

 

    هارپ نام سازي است که در ايران به آن چنگ مي گوييم چنگ يکي از قديمترين سازها و متعلق به حدود1200 سال قبل از ميلاد است اولين بار مصري ها و ايراني ها و ديگر ملل متمدن دنيا آن را مورد استفاده قرار دادند ولي بعدها نواختن اين ساز متروک شد تا دوباره در قرن 15 و16 در آلمان استفاده شددر گذشته ، اين ساز، به صورت چنگي قابي بود که بين قرن هشتم و دهم ميلادي ظاهر شد و تا اواسط قرن پانزدهم ميلادي به وسيله نوازندگان دوره گرد در تمام اروپا مورد استفاده قرار مي گرفت.
در قرن 18 ميلادي هوخ بروکر در باوير به فکر تکميل و از بين بردن نقص هاي هارپ افتاد. او چند دستگاه هارپ پدال دار را که وسعت صداي آنها3 اکتاو بود، ساخت.
پس از آن گويفرد ، لورت و نادرمان و ديگران تلاش کردند تا ساخته بروکر را کاملتر کنند؛ اما موفقيت چنداني به دست نياوردند، علت آن هم تعداد پدالهاي اين ساز بود که نواختن آن را براي نوازندگان دشوار مي کرد بنابراين گوزينو در سال 1782 براي اين که تعداد پدال ها را کم کند، پدال دوبله دو تايي را طراحي کرد اما اجل مهلتش نداد.در سال 1811 سباستيان ارارد موسيقيدان فرانسوي اختراع هارپ هوخ بروکر را تکميل کرد و به شکلي ساخت که نمونه آن امروز همه جا متداول است  و “تن ” درخشان و مطبوع دارد.ارارد ساخته خود را با پدال هاي دوبله اولين بار در لندن به معرض نمايش گذاشت که مورد اقبال و تشويق مردم قرار گرفت. او پس از اين موفقيت به پاريس بازگشت و شروع به ساختن هارپهاي جديدي کرد.
اما با کمي تعداد آنها قيمت اين ساز به قدري زياد بود که فقط توانگران مي توانستند آن را بخرند آن هم نه براي نواختن بلکه براي زينت سالنها و به همين علت تاتا سالهاي نخستين قرن بيستم مردم تصور مي کردند که هارپ، سازي تجملي است.
از سال 1910 به بعد، مردم بتدريج براي نواختن و ياد گرفتن هارپ عشق و علاقه پيدا کردند و اکنون در تمام کنسروارتوارهاي بزرگ دنيا کلاس هارپ وجود دارد و شاگردان زيادي مشغول فرا گرفتن اين ساز هستند.چنگ ، امروزه يک ساز دائمي ارکسترهاي سمفونيک و اپرايي است و بعضي مواقع در گروههاي مجلسي بسيار کارآمد است.
اين ساز در انواع چنگ ، وراکروز، سانگ ، گاک ، ايرلندي ، کرار، کورا و بريمبو در نقاط مختلف جهان استفاده مي شود که بريمبو تنها يک سيم دارد اما برخي از انواع آن بسيار پيچيده است. اغلب اشخاص گمان مي کنند که سيماي هارپ را مثل ويولون پيزيکاتو مي نوازند در صورتي که بايد براي نواختن آن انگشت را فشار داد و بعد آن را رها کرد و تمام شيريني لحن هارپ مربوط به همين قسمت است. تکنيک هارپ بسيار سريع است ولي تا نوازنده طرز فشار انگشتها را ياد نگيرد نبايد بيهوده براي تکنيک بکوشد.چنگ ، سازي با وسعت صداي شش و نيم اکتاو است که معمولا46 سيم و هفت پدال دوبله دارد  و مثل گام دياتونيک پيانو کوک مي شود، که به وسيله همين پدال ها مي توان گامها را عوض کرد.قدرت کششي اين ساز 7/1 متري ، که به وسيله زه ها بر روي قاب چنگ دوکاره يا کنسرتي اعمال مي شود تا680 کيلوگرم است.



 

شرکت رایساز بازدید : 384 دوشنبه 11 مرداد 1389 نظرات (0)

   کنسرت موسیقی شبِ هارپ

    سرپرست گروه: خانم فتانه شاهین

کنسرت موسیقی شبِ هارپ به سرپرستی و نوازندگی خانم فتانه شاهین در تاریخ ۱۲ و ۱۳ مرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران ساعت ۲۱ اجرا خواهد شد.
 علاقمندان می توانند جهت تهیه بلیت روز ۶ مرداد ماه به این سایت مراجعه نمایند.
با اجرای قطعاتی از آرش عباسی و آروین صداقت کیش
  
نوازندگان:
فتانه شاهین - سعید دولت دوست
   با حضور:
والنتیناماینرو و پتراآرمان از کشور ایتالیا

علاقمندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت sigozar مراجعه کنند و یا با مراکز زیر تماس حاصل فرمایند. انجمن موسیقی ایران:88906080 - 88923491
شرکت رایساز (خیابان وزرا، تحویل در محل): 7-88727046

 

شرکت رایساز بازدید : 391 پنجشنبه 07 مرداد 1389 نظرات (0)

 

سیمرغ یک اتفاق مبارک در موسیقی ایرانی‌ست

من به‌عنوان یک موسیقی‌شناس، این اثر را از دو جهت می‌توانم بررسی کنم: یک در مقام آهنگساز و دیگری به‌عنوان رهبر ارکستر و کسی که از آبان‌ماه سال گذشته گروه را اداره کرده و با سیمرغ بودن را تجربه کرده است.

به‌عنوان رهبر ارکستر که قرار است این پروژه را رهبری کنم، معتقدم که این قطعه اتفاقی ویژه، نو و مبارک در موسیقی ایران است؛ چرا که ما اگر کمی به گذشته برگردیم و به ارکسترهایی که تحت عنوان گروه سازهای ملی و سازهای مضرابی و یا ترکیبی از این دو کار می‌کردند، توجه کنیم، می‌بینیم گروه‌هایی که به‌عنوان ارکستر موسیقی ایرانی و با سازهای وطنی و ملی قطعاتی را اجرا می‌کردند، بسیار اندک بودند و جز گروه «عارف»، «شیدا» و ارکستر ملی استاد پایور که ساختاری متفاوت داشتند، بیشتر موسیقی تک‌صدایی و مونوفونیک اجرا می‌شد و یا اگر صددرصد تک‌صدایی نبود، فقط همراه با اضافه شدن خط‌های کم‌رنگی نسبت به خط اصلی بود و این در حالی‌ست که پروژه‌ی سیمرغ یک اثر صددرصد چندصدایی است. البته سابقه‌ی موسیقی چندصدایی در ایران به حدود صدسال پیش برمی‌گردد و پروژه‌ی سیمرغ اولین اثر چندصدایی نیست که در موسیقی ایران ساخته می‌شود؛ اما این اولین اثر چندصدایی مهمی‌ست که برای سازهای ایرانی ساخته شده. از همین‌رو ویژگی چندوجهی بودن هنر موسیقی ایرانی در این اثر به‌خوبی شنیده می‌شود.

به‌عنوان یک آهنگساز اعتراف می‌کنم از زمانی‌که مشغول فعالیت در این پروژه شدم، تا به امروز خیلی چیزها از آن یاد گرفته‌ام و معتقدم که چندصدایی بودن قطعه‌ی سیمرغ، در عین روان بودن، بسیار باسلیقه، ساده و بدون اغراق ساخته شده است. هیچ اغراقی در سازبندی، در ترکیب شعر و موسیقی و استفاده کردن از صدای نامأنوس سازها صورت نگرفته است. این سادگی، جسارت، عدم اغراق و پیچیدگی‌ای که در ذات خود این موسیقی وجود دارد، همه از تبحر حمید متبسم شکل گرفته که من این اتفاق نو را به جامعه‌ی موسیقی تبریک می‌گویم.

 

شرکت رایساز بازدید : 372 یکشنبه 03 مرداد 1389 نظرات (0)

کنسرت ارکستر «سیمرغ» شامل مجموعه‌ی قطعات موسیقی به آهنگسازی حمید متبسم، با رهبری محمدرضا درویشی و آواز همایون شجریان برگزارخواهد شد.

 

شرکت رایساز بازدید : 283 شنبه 02 مرداد 1389 نظرات (0)

 

آقای همایون شجریان در روزهای 5شنبه، جمعه و شنبه مورخ 7، 8 و 9 مرداد ماه در مجموعه

ورزشی انقلاب کنسرت خواهند داشت  دوستان و علاقمندان می توانند برای تهیه بلیت از روز

یکشنبه 3 مرداد با مراجعه به سایت سی گذر( Sigozar  )  نسبت به تهیه بلیت اقدام فرمایند و یا

با شماره ها­ی   7 - 88727046 تماس حاصل فرمایند.

 

شرکت رایساز بازدید : 281 شنبه 26 تیر 1389 نظرات (0)

سبک موسیقی یا گونهٔ موسیقی یک مقوله یا نام است که برای توصیف صفات

یک گروه از آهنگ‌ها که با هم عناصر مشترکی نشان می‌دهند بکار می‌رود. برخی

سبک‌ها مثلآ موسیقی ایرانی، هندی، غربی و جز اینها تعریفی جغرافیایی دارند و برخی

دیگر مثلآ موسیقی باروک و سنتی تعریفی مربوط به زمان و دوره دارند.

 

شرکت رایساز بازدید : 742 سه شنبه 22 تیر 1389 نظرات (0)

این اولین كنسرت پاپ كلاسیكی است كه در ایران با ساز ویلن بروی صحنه می رود.

اعضای اركستر شامل 30 نفر نوازنده پاپ و اركستر سنفونی میباشد.

از جمله اعضای اصلی اركستر:

 

شرکت رایساز بازدید : 516 سه شنبه 22 تیر 1389 نظرات (0)


حمید فرتاش ١۴ و ١۵ مرداد ٨٩ کنسرتی( موسیقی بی کلام) در فرهنگسرای

بهمن خواهد داشت. ایشان همچنین بعد از ماه مبارک رمضان کنسرت هایی در تهران

و شهرستا ن ها برگزارخواهند کرد.

 

تعداد صفحات : 4

درباره ما
رایساز جزء اولین طراحان سامانه خرید اینترنتی بلیت در ایران محسوب می شود که اصلی ترین فعالیت آن، انجام پروژه هایی مربوط به تولید و صادرات نرم افزار است که در این زمینه با کشورهای استرالیا، امریکا و آلمان همکاری دارد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 136
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 186
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 186
  • بازدید ماه : 893
  • بازدید سال : 4,359
  • بازدید کلی : 497,276