close
تبلیغات در اینترنت
مصاحبه ها
فهرست
صفحه اصلی
آرشیو
لینکستان
تماس با ما

موضوعات
درباره شرکت رایساز
محصولات شرکت رایساز (4)
مشتریان رایساز (0)
کنسرت ها
اخبار کنسرت ها (10)
برنامه ی کنسرت ها (10)
مصاحبه ها
هنرمندان
آثار هنرمندان (18)
گزیده اخبار
زندگی نامه
سازهای موسیقی
عکس هنرمندان
استادشجریان (1)
دانلود

لینک دوستان
 شرکت رایساز
سی گذر- سامانه ی فروش اینترنتی بلیت
سی پاره - پرداخت الکترونیکی
shajarianconcert
شجریانی ها
قالب وبلاگ

نویسندگان

امار وبلاگ
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 60
» بازدید دیروز : 55
» هفته گذشته : 60
» ماه گذشته : 1098
» سال گذشته : 3003
» کل بازدید : 428147
» کل مطالب : 136
» نظرات : 18

مطالب سايت
گفت ‌وگوی «شرق» با همایون شجریان


درباره‌ی پروژه‌ی سیمرغ توضیح دهید. این کار چه جایگاهی میان دیگر آثار شما دارد؟ به‌هر حال کار کردن با اشعار فردوسی خیلی کم در موسیقی ما تجربه شده است. از سوی دیگر در این کار با ارکستر بزرگ متشکل از سازهای صرفاً ایرانی روبه‌رو هستیم...

تجربه‌ی جالبی است. برای تمامی اعضای گروه هم همین‌طور بوده. به‌هر حال موسیقی ایرانی همواره با مشکل سازها روبه‌رو بوده است؛ سازهای پوستی که مشکلات خاص خودشان را دارند. در بیشتر مواقع این سازها در ارکسترهای کوچک کنار هم قرار گرفته‌اند. حالا این سازها در ارکستری بزرگ کنار هم هستند که رفتارهای حرفه‌ای‌تری می‌طلبد. از این جهت تجربه‌ای نو برای همه است. آقای متبسم هم چندین سال است که با وسواس و دقت این پروژه را کار کرده‌اند. کاری شده که بسیار دوست‌داشتنی و جذاب است و به دل من می‌نشیند. همه چیز در این پروژه دقیق و حساب‌شده است. به‌نظرم برای شنونده هم پروژه‌ی جذابی خواهد بود. به‌ویژه به‌خاطر بار فرهنگی که اشعار فردوسی به‌همراه دارد. شاهنامه سرمایه‌ی بزرگی است که در این کار تجربه می‌شود. من به این کار خیلی خوش‌بینم.

وقتی خواننده با اشعار فردوسی روبه‌رو می‌شود، آیا می‌تواند از فرم‌های نقالی و پرده‌خوانی هم استفاده کند؟

خواه‌ناخواه حالت‌هایی استفاده می‌شود. خود آهنگساز در خیلی از جاها طوری ملودی را انتخاب کرده که این لحن‌ها دیده و احساس می‌شود. در جاهایی مثل روایت عشق زال و رودابه، قطعه عاشقانه می‌شود. در جایی حزن‌انگیز و در جایی دیگر مثل بازگشت زال، شاد و غرورانگیز می‌شود و موسیقی به سمت ماهور می‌رود. به همه‌ی این‌ها در قطعه فکر شده است. یعنی حالت‌هایی که برای بیان احساسات مختلف در پرده‌خوانی استفاده می‌شود، در این قطعه هم وجود دارد. هر جا شعر ایجاب کرده آقای متبسم هم آن احساسات را رعایت کرده و خواننده از آن پیروی می‌کند. خواننده هم در برخی از جاها بنا به حس خود این احساسات را تشدید می‌کند.

 


موضوع: مصاحبه ها , نويسنده: شرکت رایساز ادامه مطلب | تعداد بازدید : 237

نشست خبری سیمرغ/ حمیــد متبســم آهنگساز سیمرغ

با سیمرغ زندگی کردم

خوشحالم پروژه‌ای که زمانی برایم خواب و خیال بود، آرام آرام به مرحله‌ی اجرا نزدیک می‌شود. سه سال و هشت ماه زندگی با سیمرغ از بهترین لحظه‌های زندگی من بود و زمانی‌که این مجموعه به پایان رسید، دلم برای سیمرغ تنگ شد؛ چرا که مدام با قهرمان‌های شاهنامه زندگی کردم و روزها و شب‌ها را با آنها گذراندم. امیدوارم نتیجه‌ی کار در اجرا خوب باشد و بتواند نظر بیننده را جلب کند.

برای ساخت قطعه‌ی سیمرغ سعی کردم از بخش‌هایی از شاهنامه استفاده کنم که شرح داستان پهلوانی نباشد؛ چرا که گنجینه‌ی عظیم شاهنامه علاوه بر داستان پهلوان‌های ایرانی، اشاراتی عمیق به حالات انسان و بخش‌های مهمی از زندگی از جمله زیبایی، انسانیت، رادمردی، عشق و یا حتی شوربختی ذاتی انسان دارد. من بخش‌‌هایی از شاهنامه را انتخاب کرده‌ام که به روایت بخش‌های مختلف زندگی انسان در تمام حالت‌ها بپردازد. در این اثر از مجموع ۳۰۰ بیت، ۶۰ بیت را که ارتباط داستانی هماهنگی با یکدیگر دارد، برای اجرا به زبان موسیقی انتخاب کردم و در این بین دوست عزیز، محسن بنایی، فردوسی‌شناس، کمک‌های شایسته‌ای را در چگونگی اجرای لحن‌ها در بخش‌های مختلف موسیقی سیمرغ ارائه کرده است.

شاهنامه سرشار از تراژدی‌ست

موسیقی قطعه‌ی سیمرغ در ۵ پرده با نام‌های «زادن زال»، «سام و زال»، «سیمرغ و زال»، «بازگشت زال» و «رودابه و زال»  طراحی شده که بیان‌گر مراحل مختلف زندگی این پهلوان افسانه‌ای‌ست. البته در آغاز، یک مقدمه با عنوان دیباچه اجرا می‌شود که در مجموع شش پرده و حدود یک ساعت موسیقی است.

شاهنامه‌ی فردوسی تصویر مجسمی از زندگی انسان و سرشار از تراژدی و درام است و داستان زندگی زال از جهت تراژدی بسیار شاخص است؛ چرا که داستان با آرزوی پدری برای بچه‌دارشدن آغاز می‌شود، ولی زمانی‌که فرزند به دنیا می‌آید یک مشکل طبیعی دارد، یعنی آلبینوم است. به این معنا که انسان از بدو تولد با موهایی سفید به دنیا می‌آید. اما سام آن‌قدر بی‌دانش و بی‌شناخت است که فکر می‌کند این پسر اهریمن است و دستور می‌دهد او را به جنگل ببرند تا خوراک حیوانات شود!

 

موضوع: مصاحبه ها ,مصاحبه ها , نويسنده: شرکت رایساز ادامه مطلب | تعداد بازدید : 240

اخرین مطالب وبلاگ
» کنسرت همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار"
» لغو کنسرت
» کنسرت موسیقی افسانه شو به سرپرستی تهمورس پورناظری
» کنسرت گروه سون (7)
» کنسرت شب شومان / سرپرست گروه : پانیذ فریوسفی
» کنسرت موسیقی گروه کر آوازی تهران/ سرپرست گروه : میلاد عمرانلو
» کنسرت موسیقی گروه ایجاز / سرپرست گروه : هومن غفاری
» اولین باغچه بان درگذشت
» تمدید کنسرت پاییز همایون شجریان و "همنوازان حصار" در تالار وحدت
» کنسرت همایون شجریان و گروه همنوازان حصار

صفحات وبلاگ

درباره وبلاگ
رایساز جزء اولین طراحان سامانه خرید اینترنتی بلیت در ایران محسوب می شود که اصلی ترین فعالیت آن، انجام پروژه هایی مربوط به تولید و صادرات نرم افزار است که در این زمینه با کشورهای استرالیا، امریکا و آلمان همکاری دارد

آرشيو
1389



ساعت فلش
نظر سنجی

لینکستان
سی گذر- سامانه ی فروش اینترنتی بلیت
طراح حرفه ای قالب وبلاگ

آرشیو لینکهای روزانه

كد تقويم
بخش ویژه


Powered By
rozblog.com



designed by: Tem.rozblog.com , all rights reserved

<-blogid->

<-PostAuthor->

<-blogid->

http://raysaz.rozblog.com/

raysaz

raysaz

raysaz

<-BlogAbout-> وبلاگ اختصاصی شرکت فناوری اطلاعات رایساز پویا پیشرو در ارائه خدمات پرداخت اینترنتی

raysaz