close
تبلیغات در اینترنت
موسیقی درمانی در تاریخ ایران
فهرست
صفحه اصلی
آرشیو
لینکستان
تماس با ما

موضوعات
درباره شرکت رایساز
محصولات شرکت رایساز (4)
مشتریان رایساز (0)
کنسرت ها
اخبار کنسرت ها (10)
برنامه ی کنسرت ها (10)
مصاحبه ها
هنرمندان
آثار هنرمندان (18)
گزیده اخبار
زندگی نامه
سازهای موسیقی
عکس هنرمندان
استادشجریان (1)
دانلود

لینک دوستان
 شرکت رایساز
سی گذر- سامانه ی فروش اینترنتی بلیت
سی پاره - پرداخت الکترونیکی
shajarianconcert
شجریانی ها
قالب وبلاگ

نویسندگان

امار وبلاگ
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 29
» بازدید دیروز : 55
» هفته گذشته : 29
» ماه گذشته : 1067
» سال گذشته : 2972
» کل بازدید : 428116
» کل مطالب : 136
» نظرات : 18

مطالب سايت
موسیقی درمانی در تاریخ ایران

بعد از حضور اسلام در ایران عمده فعالیت‌های موسیقی نوشتاری و نظری شد و بیشتر

مطالب نظری رنگ و بویی از برداشت یونانیان داشت که با اعمال تغییراتی منتقل شده بودند.

یونانی‌ها موسیقی را در میان موضوع‌های فلسفی مطرح می‌کردند و بیشتر فیلسوفان در کنار

علوم دیگر در مورد موسیقی اظهار نظر می‌کردند. به طور اجمال آثار نوشتاری گذشتگان در

مورد تاثیر موسیقی بر روح و نفس بیشتر بر محور طبایع و مزاج زمان و افلاک و سماع است

که بزرگان حکمت، فلسفه، و پزشکی ضرورتاً نکاتی در این باب آورده‌اند. از مهم‌ترین آثاری

که در این زمینه وجود دارد قابوس نامه اثر کیکاووس بن قابوس بن وشمگیر است که به طور

مفصل به اثر نواختن موسیقی در طبایع مختلف اشاره دارد. او بزرگ‌ترین هنر نوازندگی را از

آن می‌داند که متناسب با طبع و حال شنونده بنوازند.«رامشگر (نوازنده) را بزرگترین هنر

آنهاست که بر طبع مستمع رود».وی از نخستین مسلمانانی است که در اثر خود باب مهمی

را به موسیقی درمانی اختصاص داده‌است وی پس از این که شیوه‌های عملکرد و برخورد

اجتماعی یک موسیقی درمان گر را ذکر می‌کند براساس ۱-طبایع چهارگانه ۲- سن ۳-

جنس شنونده موسیقی، نوعی موسیقی مربوط به آن طبقه‌بندی را توصیه می‌کند که متاسفانه

بسیاری از گوشه‌هایی که عنصرالمعالی نام برده‌است در گذر زمان فراموش شده و تنها

نامی از آن باقی نمانده‌است.

اشاره عنصرالمعالی به صفات دموی، صفراوی و توجه به وضعیت روانی و عاطفی شنونده

‌است در مبانی روش موسیقی و آواز دوره‌های مختلف زندگی را از هم تفکیک می‌کند.

برای کودکان نغمه‌ها وآواز و نوازندگانی ساده و آسان و سبک را ذکر می‌کند. از دید او چون

کودکان درک لطیف تری دارند برای آن‌ها ترانه ساخته می‌شود و نغمه‌هایی با وزن سبک تا

راحت بفهمند و از آن لذت ببرند و برای اهل موسیقی و پیرامون موسیقی جدی را توصیه می‌کند.

پس از این وصفی در انواع نواها با توجه به شغل افراد دارد من جمله «در سرا کار حریفان را همی

نگرد اگر قوی مردمان خاصی مبین سزای عقل که حرف مطربی دانند (یعنی مردم خردمند) پس

راه‌های نیک و نواهای نیک همی زن اما سرود بیشتر اندر پیری گوی اندر مذمت دنیا اگر قوی

سپاهی و عیار پیشگان را بینی و دو بیتی‌های ماوراء النهری گوی در حزب کردن و ستودن

عیاری» اما در زمینه موسیقی درمان و فواید جسمی آن ابن سینا در دانشنامه علایی بابا

بزرگی به نام بابا موسیقی دارد که سخنان بدیع از این نابغه پزشکی ذکر گردیده‌است همچنین

در این زمینه در کتاب شفا بخش مهمی را بدین گفتار اختصاص داده‌است: علم موسیقی جز

وی است از بدن انسان که می‌گردد از دل و سینه تا ناف گاه بالا می‌رود و گاه پایین دل آید

و از اول هر ماه تا سلخ، هر روزی در عضوی باشد از اعضاء رئیسه و همواره سیار با ستاره

ارقنوع. و این ستاره ارقنوع سیاره‌ای است رد وجودی آدمی به منزله آب و خون که هر روز

در عضوی باشد پس در هرعضوی که باشد نبض را از او خبری است و نباض و حکیم را

واجب است که علم ادوار را نیکو فراگیر تا بود که در تشخیص نبض کمتر خطا کند

روز اول ماه عیش کمتر کند که نبضش در سر قحف باشد دوم ماه در دماغ سوم ماه در کام

چهارم ماه در حنجره پنجم ماه در کیلوس، شش ماه در کیموس،هفتم ماه در سینه هشتم سر

نهم در امعاء، دهم در احسا، یازدهم در ناف، دوازدهم بر دست‌ها،سیزدهم بر دست چپ،

چهاردهم باز در دماغ رود. و قرار بگیرد تا پانزدهم در کام باشد و شانزدهم ماه باز معاودت به

قلب کند این مرتبه در هیچ مکان نیز تقلیل نکند تا به عروق صافن و بازرد اول ماه به

قدرت حضرت الله رجعت در دماغ و سر کند جراح را واجب است که در روزی که ارقنوع و

کوکب موسیقی در دماغ و حدقه چشم باشد دست علاج از امراض عین و دندان و تنقیه دماغ

و جگر کوتاه دارد که محل خطر است و دیگر چندین مرض را حکمای فلسفه از علم موسیقی

و مقالات و پرده و نغمات غریبه موزون معالجه می‌کرده‌اند مثل دق و سل و قولنج و تب

صفراوی.

«چنانچه هر نغمه که باشد به نسبت کواکب سبعه تعلق به امراض مذکور دارد در روزگار

قدیم حکما علاج بیمار به آلات طرب می‌کرده‌اند مناسب اوقات لیلی و نهاری در خانه خلوت

مزین و روشن در نظر مریض ساز را به نوازش در می‌آورده‌اند تا این که به مرور آن مرض به

اسهل وجوه بی مداوا او اشربه و از آن شخص زایل می‌شده‌است و در نسبت کواکب سبعه

مذکور خواهد شد که هر ستاره به کدام مقام نسبت دارد و چون مغنی آواز بر کشد صدا از

عروق قلبی و شرایین و مسا مات بدن استخراج شود و چون به حلقوم رسد از آنجا مابین کی

لوس و کی موس رسیده نزاکت و لطافت به هم رسیده بیرون آید و موجب حال شود.

 

 

موضوع: <-PostCategory-> نويسنده: شرکت رایساز | تعداد بازدید : 231

اخرین مطالب وبلاگ
» کنسرت همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار"
» لغو کنسرت
» کنسرت موسیقی افسانه شو به سرپرستی تهمورس پورناظری
» کنسرت گروه سون (7)
» کنسرت شب شومان / سرپرست گروه : پانیذ فریوسفی
» کنسرت موسیقی گروه کر آوازی تهران/ سرپرست گروه : میلاد عمرانلو
» کنسرت موسیقی گروه ایجاز / سرپرست گروه : هومن غفاری
» اولین باغچه بان درگذشت
» تمدید کنسرت پاییز همایون شجریان و "همنوازان حصار" در تالار وحدت
» کنسرت همایون شجریان و گروه همنوازان حصار

صفحات وبلاگ

درباره وبلاگ
رایساز جزء اولین طراحان سامانه خرید اینترنتی بلیت در ایران محسوب می شود که اصلی ترین فعالیت آن، انجام پروژه هایی مربوط به تولید و صادرات نرم افزار است که در این زمینه با کشورهای استرالیا، امریکا و آلمان همکاری دارد

آرشيو
1389



ساعت فلش
نظر سنجی

لینکستان
سی گذر- سامانه ی فروش اینترنتی بلیت
طراح حرفه ای قالب وبلاگ

آرشیو لینکهای روزانه

كد تقويم
بخش ویژه


Powered By
rozblog.com



designed by: Tem.rozblog.com , all rights reserved

<-blogid->

<-PostAuthor->

<-blogid->

http://raysaz.rozblog.com/

raysaz

raysaz

raysaz

<-BlogAbout-> وبلاگ اختصاصی شرکت فناوری اطلاعات رایساز پویا پیشرو در ارائه خدمات پرداخت اینترنتی

raysaz