close
تبلیغات در اینترنت
تئوری کارکرد موسیقی در جامعه
فهرست
صفحه اصلی
آرشیو
لینکستان
تماس با ما

موضوعات
درباره شرکت رایساز
محصولات شرکت رایساز (4)
مشتریان رایساز (0)
کنسرت ها
اخبار کنسرت ها (10)
برنامه ی کنسرت ها (10)
مصاحبه ها
هنرمندان
آثار هنرمندان (18)
گزیده اخبار
زندگی نامه
سازهای موسیقی
عکس هنرمندان
استادشجریان (1)
دانلود

لینک دوستان
 شرکت رایساز
سی گذر- سامانه ی فروش اینترنتی بلیت
سی پاره - پرداخت الکترونیکی
shajarianconcert
شجریانی ها
قالب وبلاگ

نویسندگان

امار وبلاگ
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 53
» بازدید دیروز : 59
» هفته گذشته : 191
» ماه گذشته : 1289
» سال گذشته : 4969
» کل بازدید : 430113
» کل مطالب : 136
» نظرات : 18

مطالب سايت
تئوری کارکرد موسیقی در جامعه

جامعه شناسان تا دهه 1920به کارکرد و نقش موسیقی در جامعه توجه داشتند و تا این که بعد از جنگ دوم جهانی برخی موسیقی شناسان به وجوه جامعه شناسی موسیقی علاقمند شدند. پس از آن در خلال دهه 1950 شکل جدیدی از موسیقی شناسی بصورت موسیقی اقوام ظاهر شد. این نوع مطالعه به موسیقی فرهنگ ها ی مختلف، مخصوصاً فرهنگ های غیر غربی توجه نشان داد. این گروه از موسیقی شناسان قومی و فرهنگی بعد از مدتی به سرعت مجذوب این امر شدند که چرا موسیقی در تمام فعالیت های زندگی برخی از اقوام و فرهنگ ها از قبیل: مبارزات، بازی ها، کار و فعالیت، آداب و رسوم، مناسک و نظایر آن، وجود دارد. البته در کشورهای غربی نیز مانند سایر فرهنگ ها موسیقی نقش مهمی دارد. در کشورهای صنعتی، موسیقی می تواند به مردم در شکل دهی ایده های جدید، هویت یابی، رهایی از سرگشتگی، و ایجاد دوستی کمک کند. موسیقی همچنین می تواند الهام بخش تغییر باشد و به توسعه اجتماعی یاری رساند.برای اول بار آلن پی مریام (Alan P. Merriam) موسیقی شناس قومی، تئوری کارکرد موسیقی در جامعه را مطرح کرد. او در خلال نیمه دوم قرن بیستم به کارهای پژوهشی پرداخت. در کتاب(The Anthropology of Music) وجوه قوم شناسی و روش های آن را ارتقاء داد. در این کتاب از یک مدل سه تایی برای مطالعه استفاده کرده است. این مدل پیشنهادی این گونه است که موسیقی در سه وجه باید مورد مطالعه قرار بگیرد ضمن این که تمرکز آن ها بر مطالعه موسیقی در چارچوب فرهنگ است. این سه وجه عبارتند از:

1)مفهوم سازی درباره موسیقی

2) رفتارهای مرتبط با موسیقی

3) صدای موسیقی

در مطالعات بعدی، مریام این مدل را از مفهوم اولیه مطالعه "موسیقی در فرهنگ" به " موسیقی همانند فرهنگ" اصلاح کرد. اساساً مریام در مطالعه قوم نگاری به دو جنبه توجه داشت تا به جامعه شناسی قومی برسد. این دوجنبه عبارتند از: صدا و رفتار، او بر این عقیده بود که انسان ها برای مقاصد و اهداف گوناگون بدون توجه به جامعه، فرهنگ یا پیچیدگی آن، با موسیقی درگیر و همراه هستند. براین اساس او اهداف و کارکردهایی را برای موسیقی در نظام های اجتماعی بیان کرده است که عبارتند از: 1- بیان احساس 2- لذت از زیبایی 3- تفریح و سرگرمی 4- بیان و نمایش نمادین 5- پاسخ عینی 6- تقویت همنوایی با هنجارها 7- تأیید و تنفیذ نهادهای اجتماعی و مناسک دینی 8- کمک و حمایت تداوم و ثبات فرهنگ 9- کمک به همگرایی و یکپارچگی اجتماعی.همان طور که مشهود است از نظر مریام موسیقی وسیله ای است که نقش و کارکردهای گوناگون در هر جامعه ای می تواند ایفا نماید. هرچند موسیقی در همه فرهنگ ها کارکرد مشابهی دارد، آیا می توان آن را یک زبان جهانی دانست؟ ممکن است کسی موسیقی را به این علت شنیده باشد، با این وجود، همه ما نمی توانیم به همان زبان با یکدیگر سخن بگوییم. همه ما متعلق به یک فرهنگ نیستیم. موسیقی در هر قومی در واژگان های فرهنگی خودش شکل می گیرد. با این وصف می توان گفت موسیقی نمایشی برای ارتباط عام و همگانی است و نه یک زبان عام و همگانی.کارکردهای نه گانه موسیقی از نظر آلن مریام

1)    بیان احساس

موسیقی می تواند وسیله ای برای بیان عقاید و احساساتی باشد که از طریق گفتمان رایج قابل بیان نیست. بطور مثال:
الف: موسیقی اعتراض دهه 1960 به مردم خصوصاً جوانان اجازه داد تا اعتراض های ضد جنگ ویتنام خود را از این طریق بیان کنند.

ب: برخی از مردم عشق خود را از طریق آواز و ترانه ها بیان می کنند.

ج: گاهی موسیقی برای بیان شادی، سوگ، ترس و انواع احساسات قابل درک بکار می رود.
2) لذت از زیبایی وقتی با شنیدن موسیقی زیبایی، معنا و یا قدرت باز آفرینی تجربیات معنادار را تعقیب می کنید، یعنی از موسیقی لذت می برید.

3) تفریح و سرگرمی

در کارکرد تفریحی، موسیقی ذهن و توجه شنونده را آن گونه به خود معطوف می سازد که توانایی سرگرمی یا ایجاد آسودگی از فشارهای روانی آن نمودار می شود.

4) نمایش سمبولیک و نمادین عقاید و وسیله ای برای ارتباط

نمایش نمادین رفتارها و امور گوناگون مانند: سرود ملی، آوازهای جمعی که امروزه در مسابقات طرفداران تیم های ورزشی از جمله فوتبال برای تقویت همبستگی در مقابل رقیب می خوانند.

موسیقی می تواند اطلاعات مبتنی بر عقیده و باوری را به دیگران برساند، مانند موسیقی که جانسون درباره تجربه های جنگ افغانستان نوشت و به اجرا درآورد.

5) پاسخ های عینی و فیزیکی

موسیقی برای کارهای و فعالیت های مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین نوازندگی را نیز می توان پاسخی فیزیکی دانست.

6) تقویت همنوایی با هنجارهای اجتماعی

موسیقی می تواند برای بیان قابل قبول عقاید و باورها بکار رود.

7) اعتبار و تنفیذی برای نهادهای اجتماعی و مناسک و مراسم

گاهی  موسیقی در تثبیت و ماندگاری آداب و رسوم و عقاید و باورها بکار گرفته می شود.

8) کمک به تداوم و تثبیت فرهنگ

موسیقی می تواند به شکل گیری و حفظ ارزش های مقبول کمک نماید

9) کمک به وحدت و همگرایی جامعه

 

نویسنده : آقای دکتر حسن خجسته

 

موضوع: <-PostCategory-> نويسنده: شرکت رایساز | تعداد بازدید : 947

اخرین مطالب وبلاگ
» کنسرت همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار"
» لغو کنسرت
» کنسرت موسیقی افسانه شو به سرپرستی تهمورس پورناظری
» کنسرت گروه سون (7)
» کنسرت شب شومان / سرپرست گروه : پانیذ فریوسفی
» کنسرت موسیقی گروه کر آوازی تهران/ سرپرست گروه : میلاد عمرانلو
» کنسرت موسیقی گروه ایجاز / سرپرست گروه : هومن غفاری
» اولین باغچه بان درگذشت
» تمدید کنسرت پاییز همایون شجریان و "همنوازان حصار" در تالار وحدت
» کنسرت همایون شجریان و گروه همنوازان حصار

صفحات وبلاگ

درباره وبلاگ
رایساز جزء اولین طراحان سامانه خرید اینترنتی بلیت در ایران محسوب می شود که اصلی ترین فعالیت آن، انجام پروژه هایی مربوط به تولید و صادرات نرم افزار است که در این زمینه با کشورهای استرالیا، امریکا و آلمان همکاری دارد

آرشيو
1389



ساعت فلش
نظر سنجی

لینکستان
سی گذر- سامانه ی فروش اینترنتی بلیت
طراح حرفه ای قالب وبلاگ

آرشیو لینکهای روزانه

كد تقويم
بخش ویژه


Powered By
rozblog.com



designed by: Tem.rozblog.com , all rights reserved

<-blogid->

<-PostAuthor->

<-blogid->

http://raysaz.rozblog.com/

raysaz

raysaz

raysaz

<-BlogAbout-> وبلاگ اختصاصی شرکت فناوری اطلاعات رایساز پویا پیشرو در ارائه خدمات پرداخت اینترنتی

raysaz