close
تبلیغات در اینترنت
دف و تاریخچه آن
فهرست
صفحه اصلی
آرشیو
لینکستان
تماس با ما

موضوعات
درباره شرکت رایساز
محصولات شرکت رایساز (4)
مشتریان رایساز (0)
کنسرت ها
اخبار کنسرت ها (10)
برنامه ی کنسرت ها (10)
مصاحبه ها
هنرمندان
آثار هنرمندان (18)
گزیده اخبار
زندگی نامه
سازهای موسیقی
عکس هنرمندان
استادشجریان (1)
دانلود

لینک دوستان
 شرکت رایساز
سی گذر- سامانه ی فروش اینترنتی بلیت
سی پاره - پرداخت الکترونیکی
shajarianconcert
شجریانی ها
قالب وبلاگ

نویسندگان

امار وبلاگ
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 44
» بازدید دیروز : 59
» هفته گذشته : 182
» ماه گذشته : 1280
» سال گذشته : 4960
» کل بازدید : 430104
» کل مطالب : 136
» نظرات : 18

مطالب سايت
دف و تاریخچه آن

خلاصه ای از تاریخچه دف

قدیمی ترین نوشته که در آن سخن از دف آمده است و خود میتواند مدرک معتبری به شمار بیاید در کتاب مقدس حضرت داوود(ع) ، زبور است. (( او را با دف و رقص تسبیح بخوانید او را با ذوات اوتار و و نی تسبیح بخوانید)).

از این آیه چنین به نظر میآید که در زمان حضرت داوود دف سازی شناخته شده بوده و از آن استفاده می گردیده است.حضرت داوود استفاده آن را در مراسم مذهبی جایز می دانسته و آن را وسیله ای در ایجاد وجد در مومنین می داند .در تمام ۱۵۰ آیه زبور فقط در این آیه به عمل رقص به همراه دف اشاره شده است. در زبور اشاره به وجد الهی حاصل از نواختن و سماع صوت این ساز میباشد.

نظر به اینکه ریشه یابی و اسم، وسایل و ابزار محل اولیه پیدایش هر ساز را معرفی میکند چون واژه دف را معرب از دوپ آرامی و دوب سومری دانسته اند باید قدمت آن را به هفت هزار سال قبل ببریم.

تاریخ طبق مدارک و شواهد نشان می دهد که خاستگاه اولیه دف به شکل ابتدایی و پیشرفته نشده خود سومر بوده است و سپس توسط آرامی ها و از طریق اعراب به تمدن های دیگر راه یافته است. دف در هزاره ی قبل از میلاد همانگونه که اشاره شد وسیله ای بود که با آن به وجد و سماع و نیایش در پرستشگاه می پرداختند و در جشن ها و پایکوبی های مهم نزد پادشاهان و رهبران مذهبی همچون موبدان آن را می نواختند.

با نگرشی به شکل بیان زبور در ارتباط با این ساز مشخص گردیده که این ساز همراه با کرنا، بربط و عود و نی نواخته می شده و در بند چهارم کتاب زبور آمده که این ساز در مجالس مذهبی و عرفانی مومنان به وجود آورنده وجد بوده است.

و ما می خوانیم که شب ازدواج حضرت سلیمان (پسر حضرت داوود ) با بلقیس همراه با دف نوازی بوده است و شرکت کنندگان با نوای دف به پایکوبی و دست افشانی می پرداختند.

و اما دف در نزد ایرانیان

و اما در ایران زمین دف جایگاهی خاص یافت و در نزد ایرانیان از منزلتی ویژه برخوردار گردید. ایرانیان دف را در شادی ها و جشن های بزرگ خود مانند نوروز می نواختند و امروزه نیز بسیاری از ایرانیان در مراسم مذهبی خود از این ساز عرفانی استفاده می کنند.

ورود دف به مسلک تصوف و اهمیت یافتنش

چنانکه در کتاب حضرت داوود خواندیم نام او را با رقص تسبیح بخوانید

همانند این رقص تسبیح یا((رقص)) در نزد صوفیان رقصی پدید آمد و صوفیان مبادرت به چنین رقصی که آن را سماع نیز می گویند می نمایند و این سماع یکی از برنامه های عملی مسلک تصوف است. حالت وجد و سماع در صوفیان غالبا با شعر و موسیقی یا سخنان دلکش پیر آغاز می شود و در هنگام سماع و در حلقه ذکر این دف است که با نوای خود سالک را تا مرحله ی از خود بیخودی پیش می برد و سالک با هماهنگ کردن خود با ریتم ذکر ناخواسته به سماع می پردازد و در اینجاست که دف باعث رفتن به سماع و ایجاد خلسه و وصال به حق می باشد. به همین دلیل است که هر گاه دفی در هنگام نواختن پاره شود صوفیان بر دف لفظ شهید را می گذارند. سماع در زمان مولوی در مجلس صوفیان به اوج خود رسیده بود.

در پایان نیز شواهد و مثالهای متعددی از بزرگترین شاعران ایرانی ارائه شده که نمایندۀ اهمیت این ساز پرشکوه و پرمعنا از دیر باز می باشد:

سراینده ای این غزل ساز کرد       دف و نی و چنگ را هم آواز کرد

                                                  « فردوسی »


هله من مطرب عشقم، دگران مطرب زر    

                         دف من دفتر عشق است و دف ایشان دف تر

                                                    «مولوی»


بی دف بر ما میا که ما در سوریم       برخیز و دهل بزن که ما منصوریم

                                                    «مولوی»


ای مطرب جان چو دف بدست آمد         این پرده بزن که یار مست آمد

                                                    «مولوی»


سرنتوانم که بر آرم چو چنگ               گرچه دفم پوست بدرد قفا

                                                    «سعدی»

من به خیال زاهدی گوشه نشین و طرفه آنک   

                        مغبچه ای ز هر طرف می زندم به چنگ و دف

                                                     «حافظ»

حدیث عشق را که از حرف و صوت مستغنیست   

                            به نالۀ دف و نی در خروش و در ولوله بود

                                                     «حافظ»

دست افشان، پای کوبان دف زنید و صف زنید   

                       زان که عیشی خوشتر از عیش شباب آمد پدید

                                                     «قاآنی»

 

موضوع: <-PostCategory-> نويسنده: شرکت رایساز | تعداد بازدید : 376

اخرین مطالب وبلاگ
» کنسرت همایون شجریان و گروه "همنوازان حصار"
» لغو کنسرت
» کنسرت موسیقی افسانه شو به سرپرستی تهمورس پورناظری
» کنسرت گروه سون (7)
» کنسرت شب شومان / سرپرست گروه : پانیذ فریوسفی
» کنسرت موسیقی گروه کر آوازی تهران/ سرپرست گروه : میلاد عمرانلو
» کنسرت موسیقی گروه ایجاز / سرپرست گروه : هومن غفاری
» اولین باغچه بان درگذشت
» تمدید کنسرت پاییز همایون شجریان و "همنوازان حصار" در تالار وحدت
» کنسرت همایون شجریان و گروه همنوازان حصار

صفحات وبلاگ

درباره وبلاگ
رایساز جزء اولین طراحان سامانه خرید اینترنتی بلیت در ایران محسوب می شود که اصلی ترین فعالیت آن، انجام پروژه هایی مربوط به تولید و صادرات نرم افزار است که در این زمینه با کشورهای استرالیا، امریکا و آلمان همکاری دارد

آرشيو
1389



ساعت فلش
نظر سنجی

لینکستان
سی گذر- سامانه ی فروش اینترنتی بلیت
طراح حرفه ای قالب وبلاگ

آرشیو لینکهای روزانه

كد تقويم
بخش ویژه


Powered By
rozblog.com



designed by: Tem.rozblog.com , all rights reserved

<-blogid->

<-PostAuthor->

<-blogid->

http://raysaz.rozblog.com/

raysaz

raysaz

raysaz

<-BlogAbout-> وبلاگ اختصاصی شرکت فناوری اطلاعات رایساز پویا پیشرو در ارائه خدمات پرداخت اینترنتی

raysaz